22/01/2010 Primera entrada


22/01/2010
Primera entrada
.
Aquest blog vol ser un quadern de redacció de totes les experiències i experiments que es vagin realitzant en diferents espais educatius. L'experiència més inportant i més intensiva serà a l'Escola Pia Balmes, amb els alumnes de 4rt d'ESO.

A través de la introducció a l'obra i la figura de Salvat-Papasseit estem cursant els crèdits de recerca propis del curriculum educatiu dels alumnes.

Desde aquest blog es vol fer un registre de les diferents propostes programades. L'assignatura te dos responsables, la Directora Pedagógica de Secundaria Montse Lari i el professor de plàstica, Pau Baya i durarà 10 sessions de 2 hores cadascuna. Inicio aquest blog quan ja han tingut lloc les dues primeres sessions.
La primera cosa que faig per iniciar aquesta experiència artística i pedagògica és presentar l'estructura del curs. Explico que cada sessió tindrà un inici de comunicació teòrica de 30 minuts reservada per a que un de nosaltres tres expliqui algun aspecte rellevant del poeta. Una segona part de 45 minuts per explicar una metodologia de treball per a ser aplicada pels alumnes durant la tercera part que durarà 45 minuts més. En aquesta darrera part s'hi sumarà el registre de l'aplicació del mètode.

La primera sessió ha estat impartida per la Montse Lari que es profesora i filologa de català. Ha introduit a Salvat-Papasseit a través de la seva obra poètica amb el recolçament d'un Power-Point extret d'internet. Desprès jo reparteixo i explico un esquema que descriu cada una de les activitas programades per a cada una de les 10 sessions.

La sessió del primer dia consisteix en el repartiment de 6 poemes previament ja seleccionats. Els alumnes es reparteixen en grups de 4 i han de seleccionar una part de un dels poemes per desprès aplicar el mètode de la repetició per, finalment, recitar-ho dabant de la càmera. El mètode de repetició s'ha d'aplicar lliurement entre les milers de posibilitats. Finalment els diferents grups utilitzent la repetició d'una paraula, d'una estrofa, llegir el poema entre els quatre i repertir tots ells la mateixa paraula preseleccionada.
Aquesta primera sessió acaba amb el registrament de recitar els fragments dels poemes seleccionats.

Dimecres 13 de gener 11,30-13h.
Maneres de recitar a Salvat-Papasseit. Mètodes: Repetició. Reordenació.
Dimecres 20 de gener 11,30-13h.
Musicalitat de Salvat-Papasseit. Mètodes: Relantització. Entonació.
Dimecres 27 de gener 11,30-13h.
Les paraules d'un poema. Mètodes: Silenci. Gesticulació.
Dimecres 3 de febrer 11,30-13h.
L'escriptura en vers. Mètodes: Regles matemàtiques.
Dimecres 10 de febrer 11,30-13h.
Grafisme i cal.ligrames. Mètodes: Cut-up.
Dimecres 17 de febrer 11,30-13h.
Grafisme i cal.ligrames. Mètodes: Composició geomètrica.
Dimecres 24 de febrer 11,30-13h.
Visualització de poemes. Mètodes: Power-point.
Dimecres 3 de març 11,30-13h.
Selecció i exposició del treball.
Dimecres 10 de març 11,30-13h.
Avaluació.
.